Pokračování Mise Malý princ dovolená 2015 2

21. 07. 2015 8:59:24
Je před námi návštěva českých vesnic v rumunském Banátu se střediskem v Timišioaře(Temešváru). Pojedeme dlouho podle Dunaje, tudy, kudy sem čeští osadníci před 200 lety přijeli po Dunaji.

14.7. hraniční přechod z Bulharska do Rumunska je za novým mostem přes Dunaj u města Vidin. Místy kaňon kolem veletoku Dunaje jenom zdálky připomíná Portu Bohemicu na Labi u Ustí nad Labem. Dunaj tvoří hranici mezi Srbskem a Rumunskem. Přišlo hodně sms vítajících nás jak v Srbsku tak v Rumunsku. Při krátkém zastavení na silnici okamžitě u nás zastavili policisté a ptali se zda máme nějaký problém. Neměli jsme žádný, pouze s telefonem

Od Dunaje doprava do hor vede nová silnice do první české vesnice Ibenthal. Na kraji nás vítá hospoda u Medvěda, autobus českých ciklistů z Plzně, paní majitelka malého muzea a servírky od medvěda. Jedna z nich nás zavede do opuštěného dolu na uhlí. Po katastrofě v roce 2008, kdy zde byli zasypáni horníci byl důl uzavřen. Hodně čechů zde pracovalo a nyní jsou bez práce.

Druhou vesnicí je Svatá Helena, která je nejvíce navštěvovaná. Potkali jsme zde motorkáře z Prahy, Českého Krimlova, Slovenska. Autobus německý turistů toužících zakoupi domácí slivovici ale cena 200,- Kč za litr jim přišla drahá a tak nic nekoupili.Spali zde také pěší turisté, kteří přijeli vlakem do Oresi a pak šli pěšky.Večer jsme všichni strávili v místní hospodě a naproti v domě paní vařila pro nás všechny. Motorkáři chtěli domácí kůzlečí maso a tak paní nechala jedno kůzle zabít a upekla jim ho.Přespali jsme v autě na návsi pod ořechem.

Jedeme do třetí vesnice Bígr. U kostela potkáváme dědu s vnučkou, která za ním přijela z Prahy.Celá vesnice, domy, jsou uspořádány do kříže. Je zde málo obydlených domů. Většina čechů je již odcestovaných. Pomáhá to organizace Člověk v tísni. Je paradoxem, že tato pomoc pomáhá k zániku těchto obcí s našimu krajany.

Ve venici Gernik se potkáváme s motorkáři, kteří s námi seděli včera v hospodě ve Svaté Heleně. Po obědě guláš s chlebem jedeme do Rovenska. Tam nás čekalo nemilé překvapení v místním krámohospodě. Vyděšená prodavačka nám řekla, že kávu vaří jen večer, když přijdou všichni. Bylo teprve 17 hodin a tak jsme nedostali nic. A ani jsme už nic jiného nežádali. Začalo pěkně pršet, rozloučili jsme se s motorkáři a jeli jsme na Šumice.

V Šumice jsme navštívili Jožku, majitele obchodu, ten byl právě na poli ale jeho matka nám dala domácí kravský sýr, rajčata, chleba a čerstvě nadojené kravské mléko. Povečeřili jsme a besedovali s místními na lavičce před domem. Pod ořechem jsme měli auto a asi v 11.00 šli spát.

Brzo ráno vyjíždíme do Timišioáry. Dochází nafta, jsme na horách a benzínka nikde. Když už svítilo hladové oko tak benzínka se objevila. Nafta byla jediné co měli a my se potřebovali umýt a nasnídat. Pokračovali jsme dál a na další to už šlo. Ale bylo to trochu zkráceno. Přijel totiž malý autobusek Rumunů, z něj vystoupili lidé a jedna mladá rumunka přímo vedle našeho auta, kde jsme seděli u stolečku a snídali začali dost intenzivně zvracet.

Timišioára, hklavní město banátu jihozápadního Rumunska nás přivítalo horkem. Celé se opravuje, je rozkopané. První město v Evropě, kde měli veřejné elektrické osvětlení. Obědváme v korejské restauraci v klimatizované místnosti. Měním eura v pobočce Komerční banky teda další francouzské dcery, působící v Rumunsku. Kromě této banky zde působí většina firem ze západní Evropy jako u nás. Mohl jsem s tím počítat ale trochu mě to překvapilo.

Směrem na Budapet přejíždíme řeku Mároš a jdeme se koupat. První pokus nevyšel, protože v domění, že jdeme na pláž, jsme šli do zadarmo naučnou stezkou. Až pak , kus dál byla pláž a lanové centrum. Koupání dobrý, vedro.

V Budapešti spíme za 22,-E v kempu.V blízké pizzerii jíme večeři a pijeme plzeňské pivo.

Pátek 17.7. jedeme do Visegrádu a přes Štůrovo do Olomouce a do Spomyšle.

Na tachometru 227 415 km. Přes 5 000 km.

Dluhá, zajímavá, poznávací cesta. Máme rumunského, bulharského, moldavského a tureckého Malého prince. Sbírka se rozrůstá. Těšíme se na další cesty.

Autor: Jiří Bartoň | úterý 21.7.2015 8:59 | karma článku: 3.87 | přečteno: 148x

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 26.62 | Přečteno: 476 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 48 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 24 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.41 | Přečteno: 298 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.78 | Přečteno: 520 | Diskuse

Zajímám se o to, jak řídit svůj život.

Od 4.2.2015 v důchodu.

Od 23.10.2014 předseda Klubu přátel Makedonie.

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...