Pokračování Mise Malý princ dovolená 2015 2

21. 07. 2015 8:59:24
Je před námi návštěva českých vesnic v rumunském Banátu se střediskem v Timišioaře(Temešváru). Pojedeme dlouho podle Dunaje, tudy, kudy sem čeští osadníci před 200 lety přijeli po Dunaji.

14.7. hraniční přechod z Bulharska do Rumunska je za novým mostem přes Dunaj u města Vidin. Místy kaňon kolem veletoku Dunaje jenom zdálky připomíná Portu Bohemicu na Labi u Ustí nad Labem. Dunaj tvoří hranici mezi Srbskem a Rumunskem. Přišlo hodně sms vítajících nás jak v Srbsku tak v Rumunsku. Při krátkém zastavení na silnici okamžitě u nás zastavili policisté a ptali se zda máme nějaký problém. Neměli jsme žádný, pouze s telefonem

Od Dunaje doprava do hor vede nová silnice do první české vesnice Ibenthal. Na kraji nás vítá hospoda u Medvěda, autobus českých ciklistů z Plzně, paní majitelka malého muzea a servírky od medvěda. Jedna z nich nás zavede do opuštěného dolu na uhlí. Po katastrofě v roce 2008, kdy zde byli zasypáni horníci byl důl uzavřen. Hodně čechů zde pracovalo a nyní jsou bez práce.

Druhou vesnicí je Svatá Helena, která je nejvíce navštěvovaná. Potkali jsme zde motorkáře z Prahy, Českého Krimlova, Slovenska. Autobus německý turistů toužících zakoupi domácí slivovici ale cena 200,- Kč za litr jim přišla drahá a tak nic nekoupili.Spali zde také pěší turisté, kteří přijeli vlakem do Oresi a pak šli pěšky.Večer jsme všichni strávili v místní hospodě a naproti v domě paní vařila pro nás všechny. Motorkáři chtěli domácí kůzlečí maso a tak paní nechala jedno kůzle zabít a upekla jim ho.Přespali jsme v autě na návsi pod ořechem.

Jedeme do třetí vesnice Bígr. U kostela potkáváme dědu s vnučkou, která za ním přijela z Prahy.Celá vesnice, domy, jsou uspořádány do kříže. Je zde málo obydlených domů. Většina čechů je již odcestovaných. Pomáhá to organizace Člověk v tísni. Je paradoxem, že tato pomoc pomáhá k zániku těchto obcí s našimu krajany.

Ve venici Gernik se potkáváme s motorkáři, kteří s námi seděli včera v hospodě ve Svaté Heleně. Po obědě guláš s chlebem jedeme do Rovenska. Tam nás čekalo nemilé překvapení v místním krámohospodě. Vyděšená prodavačka nám řekla, že kávu vaří jen večer, když přijdou všichni. Bylo teprve 17 hodin a tak jsme nedostali nic. A ani jsme už nic jiného nežádali. Začalo pěkně pršet, rozloučili jsme se s motorkáři a jeli jsme na Šumice.

V Šumice jsme navštívili Jožku, majitele obchodu, ten byl právě na poli ale jeho matka nám dala domácí kravský sýr, rajčata, chleba a čerstvě nadojené kravské mléko. Povečeřili jsme a besedovali s místními na lavičce před domem. Pod ořechem jsme měli auto a asi v 11.00 šli spát.

Brzo ráno vyjíždíme do Timišioáry. Dochází nafta, jsme na horách a benzínka nikde. Když už svítilo hladové oko tak benzínka se objevila. Nafta byla jediné co měli a my se potřebovali umýt a nasnídat. Pokračovali jsme dál a na další to už šlo. Ale bylo to trochu zkráceno. Přijel totiž malý autobusek Rumunů, z něj vystoupili lidé a jedna mladá rumunka přímo vedle našeho auta, kde jsme seděli u stolečku a snídali začali dost intenzivně zvracet.

Timišioára, hklavní město banátu jihozápadního Rumunska nás přivítalo horkem. Celé se opravuje, je rozkopané. První město v Evropě, kde měli veřejné elektrické osvětlení. Obědváme v korejské restauraci v klimatizované místnosti. Měním eura v pobočce Komerční banky teda další francouzské dcery, působící v Rumunsku. Kromě této banky zde působí většina firem ze západní Evropy jako u nás. Mohl jsem s tím počítat ale trochu mě to překvapilo.

Směrem na Budapet přejíždíme řeku Mároš a jdeme se koupat. První pokus nevyšel, protože v domění, že jdeme na pláž, jsme šli do zadarmo naučnou stezkou. Až pak , kus dál byla pláž a lanové centrum. Koupání dobrý, vedro.

V Budapešti spíme za 22,-E v kempu.V blízké pizzerii jíme večeři a pijeme plzeňské pivo.

Pátek 17.7. jedeme do Visegrádu a přes Štůrovo do Olomouce a do Spomyšle.

Na tachometru 227 415 km. Přes 5 000 km.

Dluhá, zajímavá, poznávací cesta. Máme rumunského, bulharského, moldavského a tureckého Malého prince. Sbírka se rozrůstá. Těšíme se na další cesty.

Autor: Jiří Bartoň | úterý 21.7.2015 8:59 | karma článku: 0.00 | přečteno: 141x

Jiří Bartoň

Autem po Polském pobřeží a historických památkách

Po návštěvě Běloruska, Litvy, Lotyšska a Ruska vjíždíme do Polska a přes hrad Malbork do Gdaňska, Sopot, Hellu na Polské kose, Bydgoszcz, Toruň, Wroclaw, Gniezno, Nysa a ČR Javorník

11.10.2016 v 21:19 | Karma článku: 11.98 | Přečteno: 555 | Diskuse

Autem z Litvy do Polska přes Rusko - Kaliningradskou oblast

Mise Malý princ pokračovala z Litvy a Lotyšska přes Kaliningrad, současný název středověkého města Královec, založeným Českým králem Přemyslem Otakarem II, do Polska.

3.10.2016 v 17:53 | Karma článku: 6.60 | Přečteno: 229 | Diskuse

Litva-Lotyšsko-Litva autem 2016

Pokračování mise Malý princ. Z Běloruska do Litevského Vilniusu, Lotyšské Rigy a přes Klaipédu na Kurskou kosu

12.8.2016 v 18:44 | Karma článku: 15.69 | Přečteno: 619 | Diskuse

Varšava, Brest a Minsk autem léto 2016

Další cesta v rámci Mise Malý princ, kdy ve státě kde právě jsme kupujeme knížku Malý princ. V jazyce té které země. Nákup knížky je důležitý, ne však jediný důvod návštěvy tentokrát Polska a Běloruska.

4.8.2016 v 0:00 | Karma článku: 8.50 | Přečteno: 189 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Jana Slaninová

Jak na chlípný chlapy? Naučte se šerm, dámy!

Od mala jsem vyrůstala na vesnici mezi klukama. Holčiček bylo v mém věku poskrovnu, natož aby sdílely moje touhy lézt na stromy, škubat pláňata, chodit na švestky okolo cest. A dlužím klukům dík.

23.10.2017 v 20:55 | Karma článku: 21.62 | Přečteno: 441 | Diskuse

Libuse Palkova

Jak na stres a deprese?

Ženská existence je občas jako past, žádná vertikála ani transcendentála, jen nekonečná horizontála ubíjejících činností. A pro ženy samoživitelky je to dvojnásobná nálož. Kromě zaměstnání je tu ještě péče o domácnost.

23.10.2017 v 18:41 | Karma článku: 14.82 | Přečteno: 503 | Diskuse

Štěpán Bicera

"Sudokopytníku", jsi poslancem

Jak se to těsně po volbách, dle MF Dnes, ve štábu Pirátů doslova ozvalo, napsat nešlo. Nebylo by to v souladu s kodexem a blog by byl odstraněn. Před volbami poslal zmíněný deník vůdci Pirátů omylem dvakrát stejný dotazník.

23.10.2017 v 13:27 | Karma článku: 28.10 | Přečteno: 962 | Diskuse

Olga Pavlíková

Tyto volby znovu potvrdily, že přímá demokracie je ta nejhorší varianta,

alespoň u nás v Čechách. Stačí, aby jeden z nejméně důvěryhodných osob v zemi lidem pochleboval, sliboval jim, osočoval své kritiky a lid mu dal hlas, téměř třicetiprocentní

23.10.2017 v 12:34 | Karma článku: 25.08 | Přečteno: 1416 | Diskuse

Jakub Moravčík

Jsme národ pštrosů? Věnováno především nevoličům

Píšu sem už velmi málo, ale při konstalaci příležitostí po dlouhé době přináším "hudebně-povolební" blog.

23.10.2017 v 12:06 | Karma článku: 4.80 | Přečteno: 159 | Diskuse

Zajímám se o to, jak řídit svůj život.

Od 4.2.2015 v důchodu.

Od 23.10.2014 předseda Klubu přátel Makedonie.