Balkán-autem-historie-současnost-očima Jiřího Bartoně 1 pokračování
Večer autokemp v Segedu EUROCAMP, retro, prázdný, cena 15,- .eu. Pohoda, stačilo. Vedle benzínka 1l benzínu 420-450,- ft. Večeře ještě česká, rajčata s mozarelou a mnou upečený domácí chleba. Komáři, vedro. V nákladovém prostoru dodávky, kde jsme spali nedýchatelno, museli jsme otevřít boční okénko, pak ale komáři našli cestu, z čech OFFem stříkám komáry, smrad.. ale usnuli jsme.
Ráno po snídani jedeme do Szegedu. v katolickém kostele plno věřících při pravidelné bohoslužbě. Využil jsem krátce k pomodlení a zapálili jsme svíčky. V interiéru kostela řada osmanských prvků.
9.30 přejíždíme hranice do Srbska. Měníme 40,- eu za 4 387,- dinárů, přičemž provize činila 112,5 dinárů. Použití záchoda na hranici stálo 60,- dinárů. Směrem na Novi Sad mýtná brána za 330,- dinárů jedeme dál a dostali jsme mapku s místy která máme navštívit. Po návštěve Novi Sad přijíždíme do Beogradu, kde máme domluvené rande s majitelkou rybího restaurantu SHARAN Jasmínou. Neviděli jsme se 15 let a vřelé příjetí a radost z návštěvy způsobilo příjemný zážitek. To nejdůležitější však bylo, že kromě večeře jsme dostali od Jasmíny rady, kam jat a co chtít vidět. Ona preferovala Černou Horu a Chorvatsko. Tam má i další restaurace a obchody. Nic z jejich jiných restaurací jsme nenavštívili ale doporučení jsme využili stprocentně. Došlo ke korekci cesty. Vyhnuli jsme se přímořským letoviskům a více jeli ve vnitrozemí. Škrtli jsme návštěvu Banja Luky a přidali Travnik, Jajca a Plitvická jezera.
Večer jsme z městké části Zemun odjeli taxi na hrad v centru Beogradu Kalemagdan. Bylo tam hodně turistů, ti však byli za srbska. Zahraniční žádní. Z hradeb hradu jsou vyhlídky na Dunaj a soutok se Sávou. Po návratu do Sharanu, jsme si dali džus a kávu a při snaze to zaplati, přišel šéf, který měl instrukce a daný účet roztrhal a my jsme neplatili nic. Odjeli jsme do kempu Dunav, na okraji Zemunu. Kemp dobrý, WIFI.
pondělí 7.7. ráno po zaplacení kempu asi 750,- dinárů, nám byly vráceny doklady a potvrzení, že jsme tam spali. To jsme však nikde nepotřebovali. Při odjezdu ze Srbska ho celník odmitl chtít vidět. Také došlo k tomu, že jsem měl předplacený rouming na data k mobilu ale dosud nebyl spuštěn. Napsal jsem Jirkovi a ten zařídil, že to 02 pustily. V kempu jsme ještě hovořili s českou rodinou, která směřovala do Řecka. Odjíždíme z Beogradu směrem na Niš do Topola. Mýtné 90,- dinárů ale též berou eu. Jenom však papírová a vrací dináry.
Prohlídka Topola, kde je na kopci honosná hrobka srbského královského rodu a klášter sv. Jiří. V Niš v obchoďáku nákup "prasečinek" to je hanlivý název pro pečivo a cukrovinky,toaletního papíru a citrusů. Domluvili jsme se jak na Kosovo a to tak, že dojedem do Skopje, Makedonie a odtamtut na Prištinu. Za Nišem další mýto 190,- dinárů. V městě Vranje nakupujem 80 litrů nafty za 120,-eu, vzali je. Nabízeli nám přespání u benzínky, to jsme neakceptovali a pokračovali na Skopje.
Trochu z nedávné historie Srbska.
Po první světové válce, jejíž rozpoutání se dává za vinu Gavrilo Principovi, bosňákovi, zijícím v Srbsku, se Chorvatsko, Slovinsko, Bosna a Hercegovina, Vojvodina, Srbsko i s kosovskou provincií, Černá Hora a Makedonie spojily, aby vytvořily Království srbské, chorvatské a slovinské se srbským králem Alexandrem v čele. Vzniklý státní útvar byl v roce 1929 přejmenován na Jugoslávii. V březnu 1941 se Jugoslávie přidala k fašistickému trojspolku. Vládnoucí monarchie, srbský král toto rozhodnutí nemohli opřed občany uhájit a došlo k odstoupení od uzavřené dohody a Německo bombardovalo Bělehrad. Po osvobození Jugoslávie, ke kterému výrazně přispěl chorvat, komunista J.B.Tito se k moci dostali komunisté. V roce 1948 se Tito názorově rozešel se Stalinem, Jugoslávie se stala neutrální, později se Tito rozešel i s ostatními komunistickými vládci v evropských zemích. Po jeho smrti vládli Jugoslávii vždy jeden rok prezidenti států Jugoslávie. Tento způsob udržení celistvosti Jugoslávie se ukázal jako pevný. Až teprve vnější vlivy, ty které způsobily i rozpad Československa a Sovětského svazu, způsobily krvavý rozpad Jugoslávie v devadesátých letech minulého století. Nyní je Srbsko samostatný stát na rozloze 102 350 km čtverečných se 7,5 milionem občanů, bez přístupu k moři. Měnou je nesměnitelný dinár, úředním jazykem srbština.
Po púlhodinovém čekání na hranici s Makedonií, měníme na benzínce za celnicí 50,-eu za 3000,- denárů. Srbské dináry, které nám zbyli si od nás už nikdo nevzal. Uvidíme jestli v čechách. Myslím, že ne. Jedeme po dálnici s názvem Alexandr Veliký. Jako v Srbsku platíme mýto 70,- denárů. Dálnice se Skopje na Ochrid se jmenuje Matky Terezy. Byla albánka a narodila se v Makedonii. Další úsek dálnice Alexandra Velikého 40,- denárů. Ve Skopje se ubytováváme v kempu Bellevue za 25,- eu.
V úterý 8.7. vyjíždíme ráno směr Kosovo hlavní město Priština. Ve Skopje, kde projíždíme centrem jezdí hodně double bekker autobusů. Na skále na Skopje je veliký kříž. My však jedem na Prištinu. Míjíme honosnou, novou budovu americké ambasády. Blížíme se k hranicím s Kosovem. Již asi 2 km před celnicí je rozcestník pro osobní auta a pro nákladní auta. My jedem tam kam dosud vždy, na osobní auta. Hned po příjezdu, nikdo z turistů tam nabyl, přišel celník a chtěl techničák od auta. Dal jsem mu ho a on pravil, že mám nákladní auto, což je pravda, v techničáku to je napsaný, že dodávka je nákladní auto, a že musím se vrátit a jet přechodem pro nákladní auto. Neviděl jsem se problém, otočil se ajeli jsme na nákladní celnici. Tam mě poslali na váhu a spolu s dokumenty pasem, techničákem do celnice. Po zodpovězení otázky zda převážím nějaké zboží, že nepřevážím, že vezu kempink, jsem měl doložit papírem ze Srbské celnice, že opravdu jsem přijel do Makedonie prázdný a bez zboží. Toto se odehrálo na makedoské celnici před vstupem do Kosova. To jsem samozřejmě neměl, neboť hranice jsem přecházel jako osobní auto a nikdo nic nechtěl a ani mi nikdo nic nedal. Trvalo docela dlouho, než jsme porozuměli o co jde a pak jsem řekl, že to otočíme a do Kosova nepojedem. Jeden celník tedy šel s náme ven a provedl nás přes závora a oplocení na cestu zpět do Makedonie. Byli jsme zklamaní ale brali jsme to jako něco, co se mělo stát. V Kosovu by stejně měli Malého prince v albánštině a Albánii jsme měli ještě navštívit. Takže byl předpoklad, že misi splníme.
Ale protože jsme byli domluveni s Jasmínou, že ve středu přijede pracovně do Skopje a bude mít čas, tak že se ještě sejdem, a nám vypadl den spojený s Kosovem, museli jsme ve Skopje zůstat a čekat do středy na Jasmínu. A tak že pojedem na ten vrch s tím křížem nad Skopjí. Před tím však že si koupíme melouna. Náhodou jsem vlezl do krámku, kde stará paní zavolala mladého a ten kromě angličtiny, perfektně hovořil česky. Prý žil v Plzni delší dobu. A tak mi vysvětli cestu k tomu kříži. Ono však ceswta vedla jen do půli kopce a tam bylo parkoviště a dál pokračovala lanovka. Ta však byla ten den odstavena a opravovala se. Tak jsme na lavičce snědli melouna, Veronika si lehla odpočívat a já odešel na procházku ke klášteru, který byl nedaleko. Pak jsme se vrátili do centra města, navštívili Ploštad Makedonia a mostem přes řeku Vardar starobilé turecké tržiště, kde jsme v jedné hospůdce pod rozložitým platanem u stříkající kašny poobědovečeřovali.
Skopje zasáhlo v šedesátých letech minulého století zemětřesení a většina budov spadla. To bylo v éře komunistické Jugoslávie a architektura nové výstavby, která proběhla, je odrazem té doby. Socialistický realismus se projevuje i na sochách. Je jich tam hodně. Jsou zde však i krásné, monumentální sochy Cyrila Metoděje, Alexandra Makedonského připomínající velkolepé dějiny tohoto národa.
Středa 9.7. Ráno po snídaní opouštíme kempa jedeme do centra nakupovat. Obchoďák už známe, protože tam včera Veronika zkoušela vyměnit srbské dináry, coý nešlo. Teď jdeme pro pití, citrusy, prasečinky. Dohodli jsme se také, že po návštěvě Makedonie pojedem do Řecka, pro řeckého Malého prince. Dnes jsme se měli znovu setkat tady ve Skopje s Jasmínou. Po telefonátu s ní, jsme se domluvili, že už se nepotkáme a jeli jsme na Ochrid.
Jiří Bartoň
Autem po Polském pobřeží a historických památkách
Po návštěvě Běloruska, Litvy, Lotyšska a Ruska vjíždíme do Polska a přes hrad Malbork do Gdaňska, Sopot, Hellu na Polské kose, Bydgoszcz, Toruň, Wroclaw, Gniezno, Nysa a ČR Javorník
Jiří Bartoň
Autem z Litvy do Polska přes Rusko - Kaliningradskou oblast
Mise Malý princ pokračovala z Litvy a Lotyšska přes Kaliningrad, současný název středověkého města Královec, založeným Českým králem Přemyslem Otakarem II, do Polska.
Jiří Bartoň
Litva-Lotyšsko-Litva autem 2016
Pokračování mise Malý princ. Z Běloruska do Litevského Vilniusu, Lotyšské Rigy a přes Klaipédu na Kurskou kosu
Jiří Bartoň
Varšava, Brest a Minsk autem léto 2016
Další cesta v rámci Mise Malý princ, kdy ve státě kde právě jsme kupujeme knížku Malý princ. V jazyce té které země. Nákup knížky je důležitý, ne však jediný důvod návštěvy tentokrát Polska a Běloruska.
Jiří Bartoň
Pokračování Mise Malý princ dovolená 2015 2
Je před námi návštěva českých vesnic v rumunském Banátu se střediskem v Timišioaře(Temešváru). Pojedeme dlouho podle Dunaje, tudy, kudy sem čeští osadníci před 200 lety přijeli po Dunaji.
Jiří Bartoň
Pokračování Mise Malý princ dovolená 2015 1
První tři dny předznamenaly rozdíly mezi malými, novými Balkánskými republikami a starými zavedenými Rumunskem a Ukrajinou. 22 milionové Rumunsko s rozlohou 240 000 km čtverečných. Název Rumunsko z latinského výrazu pro Římana.
Jiří Bartoň
Pokračování Mise Malý princ dovolená 2015
Jak dopadlo cestování autem po Slovensku, Ukrajině, Moldávii, Rumunsku, Bulharsku, Turecku, Řecku a Maďarsku?
Jiří Bartoň
Balkán-autem-historie-současnost-očima Jiřího Bartoně 6 pokračování
Bosna a Hercegovina leží na 51 129 km čtverečných, žije tam 4 miliony lidí, úředními jazyky je bosenština, chorvatština a srbština, víza do 90 dnů pobytu nejsou třeba, měna bam někde i euro. Muslimové tvoří 40 % obyvatel, 31 % pravoslavní, 15 % katolíků 4 % protestantů a 10 % jiné víry. Současná Bosna a Hercegovina, jeho státní uspořádání se řídí podle daytonské mírové smlouvy z roku 1995. Na venek vystupuje jako Bosna a Hercegovina ale tento státní útvar je složen z 51 % Federální Bosny a Hercegoviny a 49 % Republika Srbska. V prezidentském úřadě se pravidelně po roce střídají zástupci těchto vnitřních uskupení. Na dodržování deytonské smlouvy je ustaven mírový sbor NATO s názvem SFOR. Zajímavostí je pro mě nepochopitelné zjištění, že Mostar a jeho kamený most byl odstřelován chorvaty, když došlo k jejich koaličnímu rozpadu až po odtržení od Jugoslavie. Ostřelování a bombardování Sarajeva, které se chtělo vymanit z Jugoslávie, srbskými vojsky je neospraveditelné ale rozumím mu. Dost už válečných úvah.
Jiří Bartoň
Balkán-autem-historie-současnost-očima Jiřího Bartoně 5 pokračování
Je neděle 13.7. a jedeme do Dubrovníku. Po jadranské magistrále přijíždíme do Chorvatska-Dalmácie města Dubrovník. Již z dálky je vidět nádherné panorama Dubrovnického starého města na výběžku do moře. Parkoviště v Dubrovníku jsou plná a nemáme kde zaparkovat. Dvakrát celé město objíždíme a nic. Nakonec se místo uvolnilo, zaparkoval jsem kus od hlavní brány, která otvírá starý Dubrovník. Je neděle a tak si s placením nedělám starost. Píší tady něco o kartě ale mi odcházíme na prohlídku města. Musíme si měnit eura na Kuna. Za 100 eu dostaváme 752 Kuna. Někde eu berou ale někde ne a to rezolutně. Prohlížíme si náměstí, uličky s krámky, kláštery, kostely, synagogu. Potom hledáme vstup na městské hradby, které obtáčí celé staré město a má jen dva vstupy a výstupy. Vstupné je 100,- kuna na osobu a procházka trvá asi 1 hodinu. Stojí to však za to. V restauraci Aquarius si dáváme humra a čevabčiči a pití. Platíme 55,- eu. Jídlo výborné, obsluha taky, stín, hodně lidí. V knihkupectví, které mělo polední přestávku od 13-18 hod. kupujem chorvatského Malého prince. Nemilé překvapení nás však čekalo po příchodu k autu na parkovišti. Za stěračem papírek se složenkou na 360,- kun. Nejprve mě to hodně rozčílilo a chorvaty jsem přestal mít rád, třebaže to jsou slované :-) . Po vychladnutí a cestou do Mostaru jsme si zpávu a složenku pořádně přečetli a tam stálo: vážený turisto, při kontrole parkovacích karet naši pověření zaměstnanci zjistili, že nemáte kartu. Stál jste zde celý den a vaše obytné auto zabíralo místo těm, kteří chtěli a musí zaplatit. Poskytujeme Vám složenku a parkovné do 8 dnů uhraďte. Cena je dost vysoká ale chování úředníků města Dubrovník se mi nakonec docela líbilo.
Jiří Bartoň
Balkán-autem-historie-současnost-očima Jiřího Bartoně 4 pokračování
Probudili jsme se po celonočním lijáku do sobotního deštivého rána. Po snídaní se jedeme podívat do města Škodra na mešity a katolický kostel. V cestě po městě nám nejprve brání kráva bez dozoru a když toto pominulo tak paní na kole v protisměru s dítětem. Po krátké souběžné silnici s břehem Skoderského jezera míříme do Podgorici hlavního města Černé hory. Loučíme se s Albánií abychom později vzpomínali na silné zážitky z cestování a užívání si v Albánii. Hodně to bylo podobné Makedonii ale i pohrančí v Řecku. I když v žebříčcích EU Albánie zastává poslední příčky v hodnecení životní úrovně, se mi tato země, pohoří, jezera, lidé, zvířata, příroda moc líbí a určitě jsem zde nebyl naposled. Albánii, s rozlohou 28 748 km čtverečných a 3,5 milionem obyvatel s úředním jazykem albánština můžeme do 30 dnů pobytu navštívit bez víz. Albánci hrdě prohlašují, že Skanderbegovo ( tento drak z Albánie, z hradu Kruja Gjergi Kastrioti v letech 1443-1468) odolávání vůči tureckým nájezdům zachránilo evropu od osmanské nadvlády, protože jejich statečný předek na sebe strhl pozornost turecké armády a odčerpal tak osmanské říši důležitou část sil právě v období jejího největšího největšího dobyvatelského rozmachu. V roce 1968 vystoupila Albánie z Varšavské smlouvy na protest proti invazi vojsk socialistického tábora do Československa. V Albánii tvoří 70 % obyvatelstva muslimové, 20 % pravoslavní křesťané a 10 % katolíci.
Jiří Bartoň
Balkán-autem-historie-současnost-očima Jiřího Bartoně 3 pokračování
Je čtvrtek, jedeme přes pohoří Palister, okolo Prespanského jezera malebnými vesničkami s ovocnými sady a blížíme se k řeckým hranicím. Hraniční přechod do Řecka byl prázdný a rychle se ocitáme v evropské unii. V prvním městě Florina čekáme na sedmnáctou hodinu, kdy se otevřou obchody po polední přestávce. Čekání však bylo marné, Malého prince tady nemají. Musíme do většího města a tím je Kastoria. Nenechali jsme se zmást dopravními ukazateli, které jeden ukazoval 100 km vzdálenost a druhý, jiným směrem 60 km. Co myslíte, že jsme si vybrali? No janě, logicky to kratší. Na kilometry to kratší snad bylo, ale čas, který jsme strávili na horských, úzkých silničkách byl podstatně delší než čas na dálnici. Cesta byla tak krkolomná, že v nejkritičtějších okamžicích jsme se společně s Veronikou modlili Otčenáš a Veronika slavnostně oznamovala světu- že už bude hodná. Medvěda, divoké prase ani vlka jsme nepotkali ale dopravní značky oznamující že tam tato zvířata jsou jsme viděli. Ve městě Kastoria, položeném u rozlehlého jezera s vysokými horami jsme koupili Malého prince a podrobnější mapu Řecka a Albánie, kam směřujeme.
Jiří Bartoň
Balkán-autem-historie-současnost-očima Jiřího Bartoně 2 pokračování
Dálnice Matky Terezy ze Skopje do Ohridu stojí 50 denárů a kus dál 30 denárů. Jedeme podle vysokých hor na jejichž vrcholcích je vidět bílý sníh. A co nás čeká v Ochridu? Tří hodinový pěší výlet po městě a chrámech, zjištění, že obchodníci používají dvojí ceny. Pro domácí a pro cizince. Toto bylo i v Sankt Petěrburgu v Rusku vloni. Město Ochrid je skutečným klenotem makedonského cestování. Velké množství ochridských kostelů s nádhernými freskami. Zajímavostí je kostel Sv. Sofie. V dobách turecké nadvlády, kostel sloužil jako mešita. V době byzantské nadvlády byl Ochrid centrem makedoského regionu. Právě zde byla roku 893 založena první slovanská univerzita, jejímž zakladatelem byl biskup sv. Kliment Ochridský, žák autorů první slovanské abecedy , proslulých věrozvěstů sv. Cyrila a sv. Metoděje. V poklidném sousedství jezera stejného jména a jeho pláží se tyčí pohoří s národním parkem Galičica.
Jiří Bartoň
Balkán-autem-historie-současnost-očima Jiřího Bartoně
Přípravu a cestu nazývám THE LITTLE PRINCE MISSION 2014 - expedice Malý princ od St. Exypéry, ve které jde i o koupení knihy Malý princ v každé navštívené zemi, v jazyce, kterým se tam mluví.
Jiří Bartoň
Nahradni za Kosovo
Do Kosova nas Makedonsti celnici nepustili a tak jsme jeli pro Maleho prince do Recka. Od jezera Ochrid v Makedonii, pres hory do prvniho vetsiho mesta v Recku. Tam ho vsak nemeli. A tak do vetsiho a tam ho meli. Sedmy kousek pekne doplnil nasi sbirku knizek Maly princ.
Jiří Bartoň
Balkan se predstavuje. Srbsko
Chcesli si zborit predstavu o balkanu navstiv Srbsko. Silnice kvalitní, placene, prazdne. lidé vstricni. Obchodaky jako v Cr, mesta i vesnice cista. kvalitni mistni potraviny..To jsme videli v Subotici, Novim Sadu, Beogradu, Topole,. Planovane setkani s majitelkou restaurace Sharan v Zemunu v Beogradu se protahlo do pulnoci. Pondelni dopoledne vyplnila prohlidka mauzolea srbskych kralu v Topole. Ted jsme v Makedonii v hlavnim meste Skopje. Je 23.15 a jdeme spat.
Jiří Bartoň
Prvni den mise Maly princ
Vcera se vloudila, nevim proc, chyba v nazvu mise. Jde o Maleho prince. Mame dve knihy. Kempujeme v Szegedu v Madarsku.
Jiří Bartoň
Mise Malý lord
Po balkánských státech budem hledat knihu Malý lord v jazycích příslušných států. Toto je náplň letošní čtrnáctidenní dovolené 2014
Jiří Bartoň
Sraz po 30ti letech
Těším se ale zároveň si nevím rady když někoho nepoznám. A budu si rozumět zase se stejnými spolužáky?
Jiří Bartoň
Zdraví a zprávy v televizi
Proč se na podzim, v zimě i na jaře dovídáme ze zpráv v televizi, že přichází epidemie rýmy, nachlazení, chřipky?
Jiří Bartoň
Zamilovanost Valentýnský blog
O tom co udělat se zamilovaností a co pak, když už není. Lidstvo dychtí samo po sobě a tak je to zařízeno.
předchozí | 1 2 | další |
- Počet článků 26
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 467x
Od 4.2.2015 v důchodu.
Od 23.10.2014 předseda Klubu přátel Makedonie.